Poradensko-konzultačná činnosť
v riadení podnikov
O firme | Produkty a služby | Poradenstvo | Kontakt | E-mail | Index | ŠK Makroteam
Rôzne.
 
8. Reklama prostredníctvom športového klubu ako daňový výdavok
 
Podnikateľ - FO, podniká v maloobchode potravín. S miestnymi športovými klubmi uzatvoril zmluvy o reklame. Môže si takéto náklady dať priamo do nákladov, alebo je to obmedzená reklama? Je dôležité, či športový klub má alebo nemá živnosť na poskytovanie reklamy? Ak áno, z čoho to vyplýva?
 
Pri definovaní pojmu "reklama" je možné vychádzať zo zákona o reklame, ktorý definuje reklamu ako prezentáciu produktov v každej podobe s cieľom uplatniť ich na trhu, pritom za produkt je považovaný tovar, služby, nehnuteľnosti, obchodné meno, ochranná známka, označenie pôvodu výrobkov a iné práva a záväzky súvisiace s podnikaním.
 
Zmluva o reklame nie je predmetom samostatnej legislatívnej úpravy. Pri jej aplikácii je teda potrebné sa opierať o tie ustanovenia Obchodného zákonníka, ktoré umožňujú uzavrieť aj takú zmluvu, ktorá nie je Obchodným zákonníkom upravená ako typ zmluvy. Pre účely platnosti uzavretia takejto zmluvy je podstatné dostatočne určiť predmet vzájomných záväzkov.
 
Pre účely zodpovedania vašej otázky je však smerodajná tá skutočnosť, ako definuje výdavky na reklamu zákon o daniach z príjmov. Ten definuje výdavky na reklamu, ktoré sú výdavkami na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov ako výdavky vynaložené na reklamu tovarov, služieb a iných výkonov súvisiacich s príjmami daňovníka, a to formou:
  1. inzercie v periodických a neperiodických publikáciách a iných tlačovinách, na audiovizuálnych nosičoch, v elektronických médiách, a to najmä v televízii, rozhlase, na internete, v satelitnom a káblovom vysielaní,

  2. zverejňovania plagátov, reklamných nápisov, transparentov,

  3. propagácie a vystavovania exponátov,

  4. priamych výdavkov súvisiacich so zhotovením reklám vo vlastnej réžii.
Vychádzajúc z doteraz uvedeného, ako aj z analýzy predmetu vami poskytnutých zmlúv o reklame zdieľam názor, že výdavky objednávateľa na reklamu v danom prípade je možné považovať za daňovo uplatniteľné v plnom rozsahu.
 
V otázke potreby živnostenského oprávnenia športového klubu na zabezpečenie šírenia reklamy existujú vo všeobecnosti protichodné názory. Osobne sa prikláňam k názoru, že daný problém je potrebné riešiť prostredníctvom definície živnosti.
 
Živnostenský zákon podrobne vymedzuje kritériá, za ktorých existencie je možné posúdiť deklarovanú činnosť ako živnosť. Týmito taxatívne určenými kritériami sú:
  • sústavnosť - sústavnou činnosťou sa rozumie nie jednorazová činnosť, ale opakovaná (pritom sa započítava aj sezónna činnosť, napr. predaj zmrzliny, prevádzkovanie lyžiarskeho vleku a pod.),

  • samostatnosť - činnosť prevádzkovaná samostatne,

  • výkon činnosti vo vlastnom mene,

  • výkon činnosti na vlastnú zodpovednosť,

  • výkon činnosti za účelom dosiahnutia zisku - táto podmienka deklaruje snahu, nie však výsledok.
Živnosť teda môže prevádzkovať fyzická osoba len ak splní podmienky ustanovené živnostenským zákonom.
 
V prípade zabezpečenia a šírenia reklamy športovým klubom je teda potrebné zvážiť, či ide o sústavnú činnosť. Aj v prípade, ak by išlo o sústavne vykonávanú činnosť, keďže športový klub je pravdepodobne občianskym združením - t.j. organizáciou nezriadenou na podnikanie, a finančné prostriedky získané od sponzorov prostredníctvom zmluvy o reklame používa na zabezpečenie chodu klubu a dosiahnutie jeho samotného poslania, je možné konštatovať, že nejde o výkon činnosti za účelom dosiahnutia zisku. Za týchto predpokladov teda športový klub na to, aby právoplatne uzatvoril zmluvu o reklame, živnostenské oprávnenie na šírenie reklamy nepotrebuje.
 
Zhrnutie:
 
Výdavky objednávateľa na reklamu v danom prípade je možné považovať za daňovo uplatniteľné v plnom rozsahu. Športový klub na to, aby právoplatne uzatvoril zmluvu o reklame, živnostenské oprávnenie na šírenie reklamy nepotrebuje.
 
Súvisiace predpisy:
  • § 2 ods. 1 písm. a) zákona č. 147/2001 Z.z. o reklame v z.n.p.,
  • § 269 ods.2 Obchodného zákonníka,
  • § 24 ods. 2 písm. u) zákona č.366/1999 Z.z. o daniach z príjmov v z.n.p.,
  • § 2 zákona č.455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní v z.n.p.
 
 
Nasledujúca otázka:
Predchádzajúca otázka:
 
Rôzne.
Kompletný zoznam otázok.
hore
O firme | Produkty | Poradenstvo | Kontakt | E-mail | Index | ŠK Makroteam

webmaster